Percutian Musim Panas

Pada musim panas tahun ini kami sekeluarga berpeluang untuk pergi jalan-jalan. Percutian kami lebih bermakna dengan kehadiran ibu bapa mertua dan adik-adik iparku dari Malaysia. Sepanjang tempoh 3 minggu mereka berada di UK, kami telah pergi bercuti dan melawat tempat-tempat yang menarik di sekitar England dan Scotland. Di sini aku imbau semula tentatif program jalan-jalan kami :

31 Mei (Ahad) : Hari yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Alhamdulillah, Abah, mama, yah dan adik selamat tiba di rumah kami di Sheffield. Selepas makan tengah hari kami pergi jalan-jalan ke Peak District dan Weston Park.

1 Jun (Isnin) : Jalan-jalan ke Sheffield Botanical Garden. Tengok bunga-bunga yang masih ada berkembang.

2 Jun (Selasa) : Jalan-jalan ke Winter Garden dan Millenium Gallery di pusat bandar Sheffield.

3 Jun (Rabu) : Jalan dan membeli-belah di TJ Huges, Primark dll. di pusat bandar Sheffield.

5 Jun (Jumaat) : Jalan dan membeli-belah di Meadow Hall, pusat membeli-belah yang terkenal di Sheffield. Hari ni juga merupakan hari lahir anakku Umar yang ke-3. Pada sebelah malam kami adakan kenduri doa selamat dan jamuan nasi minyak yang dimasak istimewa oleh Abah.

6 Jun (Sabtu) : Membeli-belah di Dadibhais, Bradford dan jalan-jalan di York. Sayangnya kami sampai di York agak lewat petang. Jadi tak sempat nak melawat castle-castle yang menarik di sana.

7 Jun (Ahad) : Pergi ke Carboot Sales di Old Coat, kedai outlet di Doncaster dan makan malam di Kebabish.

8 Jun (Isnin) : Membeli pinggan mangkuk di Stoke On Trent, gudang pinggan mangkuk berjenama buatan England yang terkenal. Tapi aku tak ikut ke sana.

9 Jun (Selasa) : Melawat Weston Park Museum.

10 Jun (Rabu) : Membeli-belah di pusat bandar Sheffield. Abah membeli kamera digital di kedai Jessop.

11 Jun (Khamis) : Jemputan makan malam di rumah Kak Zahrah

12 Jun (Jumaat) : Bertolak ke Glasgow, Scotland. Singgah solat jumaat di Masjid Darlington. Kami menginap di Hotel Premier Inn, Glasgow.

13 Jun (Sabtu) : Melawat Museum of Transport dan Uni of Glasgow. Abah mengimbau semula kenangan lamanya sewaktu belajar di Uni of Glasgow kira-kira 30 tahun dahulu. Kami tiba di Edinburgh agak lewat petang. Tak sempat nak melawat castle dll. Kemudian kami pergi ziarah dan makan malam di rumah Kak Fuada dan Abg Saidi.

14 Jun (Ahad) : Makan tengah hari di rumah Kak Jas dan Azril. Ziarah Hazimin dan Isma yang baru bersalin di hospital. Melawat Kelvingrove Museum and Art Gallery. Kami masuk lewat dan tak sempat nak lihat banyak pameran. Bertolak balik ke Sheffield.

16 Jun (Selasa) : Membeli-belah di ASDA.

17 Jun (Rabu) : Yah dan adik ikut abang pergi makmal universiti.

18 Jun (Khamis) : Hari ini merupakan hari lahir adik iparku Nadiah yang ke-24. Aku sempat membuat kek keju untuk Yah. Selepas memotong kek dan bersarapan kami bertolak ke London dengan menyewa sebuah bas mini. Kami menyewa di rumah tumpangan yang dimiliki oleh En. Mahfuz. Tak sangka rupanya En. Mahfuz adalah bekas anak murid mama. Kecil sungguh dunia ni. Sebelah petang kami melawat sekitar Houses of Parliament, Big Ben. dan London Eye. Kami juga berjalan menyusuri Thames River daripada Wesminter Bridge sehingga ke Tower Bridge.

19 Jun (Jumaat) : Kami melawat Madame Thussaud's. Dapat lihat patung lilin para pelakon dan penyanyi hollywood dan bollywood, ahli politik, ahli sukan, ahli sains dll. Selepas itu, kami bersolat Jumaat di Regent's Park Mosque. Kemudian jalan-jalan di Oxford Street, Hyde Park dan Regent's Park. Kami dapat menikmati keindahan bunga-bunga ros pelbagai warna dan rupa. SubhanAllah.

20 Jun (Sabtu) : Melawat St. James Park dan Buckingham Palace. Masa berlalu sangat pantas dan hari ini abah, mama, yah dan adik berangkat pulang ke tanah air. Aku tak dapat menahan sebak dan air mata sewaktu mengiringi kepulangan mereka semua di Heathrow Airport.

21 Jun (Ahad) : Walaupun terasa sunyi tanpa abah, mama, yah dan adik, kami harus meneruskan kehidupan. Hari ini kami ke rumah Razin dan Nafisah dan bermalam di sana. Pada sebelah petang kami sempat ziarah ke rumah En. Zahar dan Kak Ani (pegawai MARA)

22 Jun (Isnin) : Seperti yang telah dirancang, kami pergi ke HiCom Malaysia untuk membuat passport Uwais. Alhamdulillah, urusan passport Uwais dapat diselesaikan walaupun kami tiba agak lewat, lebih jam 12.00 tgh (kerana menjangkakan waktu urusan passport hingga ke petang). Pada sebelah malam kami bertolak pulang ke Sheffield dengan menaiki kereta api.

Apabila tiba di rumah lebih kurang jam 2.00 pagi hari Selasa 23 Jun, aku dapati ada bungkusan di atas katil bilikku. Rupanya ada surprise daripada abah, mama dan adik iparku. Mereka tinggalkan sekeping kad ucapan selamat tinggal dan juga hadiah buku Men Are From Mars, Women Are From Venus. Kebetulan aku memang teringin sangat nak membaca buku tersebut. Terima kasih Abah, mama, yah dan adik untuk kad dan hadiah buku tu. Tak lupa juga terima kasih kerana tolong bawakan ikan bilis, baju-baju untuk dijual, belikan buku-buku, baju-baju raya dan lain-lain. Moga kita akan dipertemukan lagi di tanah air nanti. Rindunya kat korang semua...

Kenangan di Edinburgh Castle, Scotland

"Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain." (Ar-Rahmaan: 10)

bAiTi said...

Su, rumah Abg Mahfuz tu la rumah yang abg syah sewa biliknya every weekdays- Isnin, Selasa + Rabu ;)

Suhaila said...

Salam Baiti,

La ye ke..alahai keciknye dunia ni kan..tapi aritu xsempt jumpa Syah le sebab kami pi sana ari Khamis dan Ahad dah kuar :D