Minggu Ke-29 Usia Kandunganku

Minggu ke-29. Postur kita akan kelihatan lebih besar pada bahagian hadapan. Pada masa ini kulit bayi dalam kandungan semakin merah. Namun ia kelihatan agak berkedut sedikit dan lelemak sudah mula terkumpul pada bahagian bawah kulit. Kelopak matanya juga telah terbuka dan sistem pendengaran telah terbentuk dengan sempurna.

Alhamdulillah, masuk minggu ke-29 dan bermula peringkat ketiga trimester kandungan aku. Sekarang ni aku mudah lenguh pinggang dan sakit belakang. Baby pun makin aktif bergerak. Masa temujanji dengan midwife, blood pressure dan heartbeat baby semua ok cuma urin aku ade sikit glukos. Maybe sebab aku baru lepas lunch before amik urin test tu. Hopefully next time dah xde lg la glukos tu. Midwife ade jugak ambik sample darah aku untuk uji anemia dll. Just untuk recheck. Hopefully semuanya normal. Ukuran tinggi perut aku lebih kurang 28 cm je and Midwife kata still ok. Bila aku check dlm chart, ukuran tu dalam range lebih kurang 50% je. Erm..maybe sebab tu kot ramai org cakap perut aku xnampak sgt even dah 7 bulan lebih. Ape pun aku rasa perut aku dah makin besar dan sesak sekarang ni. Nak duduk atas lantai pun dah xbape selesa. Next appointment aku dengan midwife 25 September nanti. Before that, aku akan ade scan on 2nd September untuk tgk kedudukan uri aku. Hopefully semuanya ok nanti :)

"Dia lah (Allah) yang menciptakan kamu semua dari (hakikat) diri yang satu, dan Ia mengadakan daripada hakikat itu pasangannya (diri suami isteri), untuk bersenang hati dan hidup mesra yang satu kepada yang lain. Ketika suami mencampuri isterinya, mengandunglah ia dengan kandungan yang ringan, serta teruslah ia dengan keadaan itu (ke suatu waktu). Kemudian ketika ia merasa berat (dan menaruh bimbang) berdoalah suami isteri itu kepada Tuhan mereka (dengan berkata):" Sesungguhnya jika Engkau (wahai Tuhan kami) mengurniakan kami nikmat yang baik, tentulah kami menjadi orang-orang yang bersyukur". (Al-A'raaf: 189)

No comments: