Minggu Ke-28 Usia Kandunganku

Kini masuk minggu ke-28, bermakna hanya tinggal lagi 3 bulan sebelum saat kelahiran yang ditunggu-tunggu tiba. Ibu mungkin akan menjadi sedikit pelupa, kekok dan agak janggal. sepanjang bulan-bulan terakhir ini, bayi juga telah mula menyimpan bekalan lemak dalam badan. Selain itu ibu juga mungkin akan mengalami sakit ulu hati, senak dan kadang-kadang kejang pada bahagian betis. Jangan terkejut jika ibu berhadapan dengan kontraksi. Ia bukan kontraksi untuk melahirkan tetapi ia sebaliknya adalah kontraksi kecil yang dipanggil Braxton Hiks. Sepanjang kehamilan cuba elakkan daripada berfikir perkara-perkara buruk atau negatif. Banyakkan membaca majalah-majalah atau menonton rancangan tv yang berfaedah untuk minda dan perkembangan kehamilan.

Alhamdulillah, dah masuk minggu ke-28 kandungan aku. Aku mula mengalami simptom2 seperti yg dinyatakan kat atas. Mudah sakit ulu hati dan kena kejang kat bhgn betis. Lagi satu, mmg betul aku mudah lupa skrg ni. Masa prog ceramah Isra' Mi'raj yg lepas, aku lupa bawa balik semula sejadah yang aku bawa ke tempat ceramah dan yg paling dramatik bila aku tertinggal kunci rumah kat rumah sorg kwn yang kami singgah lepas abis ceramah. Aku sedar tertinggal kunci masa dah nak smpi kat rumah kami. Masa tu dah hampir kul 12 malam. Tak pasal2 kena patah balik ke rumah kwn tu yang perjalanan hampir 1/2 jam pi balik. Ustaz penceramah yg stay kat rumah kami pun terpaksa ikut sekali. Buat malu je. Tup2 bila sampai kat rumah kwn tu pulak dah kuar pi ambil tempahan ikan. Nak tak nak kenalah tunggu sampai kwn tu balik. Secara kebetulan kami pun mintak tlg kwn tu ambikkan tempahan ikan kami sekali. So takpe lah, tertinggal kunci rumah dapat bawa balik ikan :). Tiap yg berlaku ade hikmahnya..

“Allah menciptakan manusia dari permulaan, kemudian mengembalikannya (menghidupkannya) kembali, kemudian kepadaNyalah kamu dikembalikan.” (Ar-Rum : 11)


No comments: