Resepi Donut Sedap

Donut bebola

Masa bulan puasa ni aku teringin nak cuba resepi donut menggunakan kemudahan breadmaker yang ada. Ada resepi kawan yang sedap tapi guna cara manual dan aku tak pasti macam mana nak masukkan dalam breadmaker. Jadi aku google la resepi donut yang menggunakan breadmaker. Terjumpa resepi kat satu laman web ni aku pun terus cuba. Alhamdulillah menjadi dan rasanya pun ramai yang puji sedap. Cuma aku malas dan tak reti nak bentuk rupa donut. Jadi aku buat bentuk bulat-bulat kecil macam bola. Lagi mudah nak makan. Kat bawah ni aku kongsikan resepi donut tu. Kalau nak uli secara manual pun boleh juga.


Bahan-bahan (guna sukatan cawan dan sudu breadmaker) :
1/2 cawan evaporated milk
1/2 cawan air
2 sudu besar butter yang telah dicairkan
1 biji telur
1/3 cawan gula
3 cawan tepung gandum
1 sudu kecil garam
2 sudu kecil yis kering
Minyak untuk menggoreng
Gula caster untuk menyalut

Cara-cara (malas nak translate ke BM) :
Add ingredients to the bread machine according to manufacturer's suggested order. At the end of the kneading cysle, cover the pan with plastic wrap and transfer to the refrigerator. (Or, transfer the mixture to a lightly greased bowl) Refrigerate overnight. Remove dough to a lightly floured surface; roll to about 1/2-inch thick. Cut out into donut shapes or form strips into knots or donut shapes. Cover and let rise for about 1 hour. Fry at 360° until light and browned. Glaze as desired.

p/s - Aku pernah cuba kalau tanpa simpan semalaman dalam peti sejuk rasanya sedap juga. Tapi kalau biar semalaman rasanya lebih sedap. Selamat mencuba :)

4 comments:

Unknown said...

su, sedapnye rupa donut tu.. rasa sure best!

anyway, tak sempat wish haritu.. selamat ulangtahun perkahwinan su n saffuan.. semoga berbahagia sehingga ke akhir hayat

Suhaila said...

Haah, rasa donut ni memang sedap. Cuba lah. Boleh cuba masukkan filling jem yg macam Mas buat tu.Thanks for the anniversary wish :)

Nadiah A Rashid said...

Nanti dah balik Malaysia, buatkan untuk Cik Yah dan Cik Su ye ..... :)

Suhaila said...

InsyaAllah nanti dah balik Msia Kak Su buatkan..tapi rindu jugak rasa donut kat Msia.hehe