Perjalanan Pulang ke Malaysia

Pada 4 Februari yang lalu aku berangkat pulang ke Malaysia bersama-sama dgn anakku Umar. Walaupun berat kaki ini untuk melangkah meninggalkan bumi UK dan suamiku yg di sayangi, namun aku gagahi jua demi menyelesaikan urusan pengajian sarjanaku yg telah sekian lama tertangguh. Sepanjang perjalanan pulang ke M’sia, pelbagai dugaan yang telah aku lalui termasuklah ketinggalan flight Emirates dr Dubai ke M’sia yg menyebabkan aku dan Umar terpaksa menginap semalaman di Arabian Park Hotel, Dubai. Pada saat itu, air mataku tidak dapat dibendung lagi apabila mengenangkan aku yg hanya keseorangan bersama anakku. Sesunguhnya selepas setiap kesukaran ada kemudahan yg Allah berikan. Alhamdulillah kami tiba jua di KLIA pada jam 6 pg Khamis 7 Februari dengan penerbangan MAS. Abah, mama, adik Irah dan Di telah menunggu ketibaan kami sejak awal pagi lagi. Pada 11 Februari aku bertolak ke JB dan kami menetap di rumah sewa Kak Maznah dan rakan2nya. Sejak itu bermulalah kehidupan aku di M’sia selama lebih kurang 2 bulan lebih bersama2 dgn anakku Umar. Semasa mula2 berada di M’sia aku kerap menangis kerana teringatkan suamiku yang jauh di UK. Pada masa yg sama, dgn tidak dijangka, aku telah disahkan mengandung selama 6 minggu. Hanya Allah yang tahu bagaimana perasaanku ketika itu yg terpaksa berjauhan dr suami dan sendirian menjaga anak kami Umar dgn keadaan aku sedang mengandung. Alhamdulillah, Allah mudahkan semua urusanku. Aku tak alami alahan mengandung yang teruk. Kak Maznah, wani dan adik2 housemate yg lain byk membantu melayan karenah anakku Umar apabila aku kerap keletihan dan sibuk menyiapkan tesis. Kakak2 muslimat juga tidak kurang memberi dorongan dan bantuan. Terima Kasih kepada Kak Wan dan Kak Azilah yang telah menjaga anakku Umar tiap kali aku ada urusan di UTM walaupun Umar kerap menangis kerana tidak pernah ditinggalkan dgn penjaga selain aku ibunya. Pada 11 Mac 2008, aku telah melalui peperiksaan viva untuk projek sarjanaku. Alhamdulillah viva tersebut berjalan lancar dan dipermudahkan Allah dan aku telah lulus dgn gred B1 serta pembetulan kecil dalam tempoh 1 bulan. Sepanjang tempoh membuat pembetulan tesis, aku sempat pulang ke kampong di Kedah untuk mengubat kerinduan kepada keluarga tersayang. Hanya seminggu aku sempat berada di Kedah. Rasanya belum puas berjumpa mak, abah dan adik2 serta merasa masakan kegemaranku yg emak masakkan. Selepas itu aku pulang ke JB untuk menghantar pembetulan tesis. Pada 17 April aku telah pulang ke KL walaupun pada ketika itu aku masih belum menghantar hardcover tesis. Aku kesuntukan masa kerana flight untuk aku pulang ke UK pd 19 April. Urusan tentang tesisku aku serahkan dan minta bantuan juniorku Azie untuk menyelesaikan. Sepanjang perjalanan pulang ke UK, perasaanku berbaur antara rasa gembira untuk bertemu dengan suami, rasa bimbang memikirkan tesis yang belum siap sepenuhnya dan juga risau memikirkan keadaan kandunganku jika keletihan dalam perjalanan yang jauh. Sememangnya sepanjang perjalanan aku sgt keletihan kerana selsema dan terpaksa memangku Umar yang tidak mendapat tempat duduknya sendiri dalam kedua2 flight yg aku naiki. Hanya Allah yang memberi kekuatan kepada aku untuk bertahan dgn keadaan sedang mengandung dan terpaksa memangku anakku Umar yang berat selama lebih kurang 13 jam dalam kedua2 flight. Alhamdulillah perutku masih belum besar dan kandunganku tidak apa2. Kami selamat tiba di Manchester airport pada tgh Sabtu 19 April. Tidak tergambar rasa gembira dan leganya dapat berjumpa semula dgn suamiku yang tersayang. Sejak balik dari M’sia dan setelah 2 bulan lebih tidak bertemu, Umar menjadi semakin rapat dengan abahnya skrg. Alhamdulillah, sehingga catatan ini dibuat, tesisku sarjanaku telah selesai dihantar. Terima kasih kepada Azie dan semua di M’sia yang telah byk membantu. Tidak lupa kepada penyeliaku PM Dr. Mustaffa Shamsuddin yg begitu sabar dgn karenahku selama menyiapkan projek sarjana ini dan juga suamiku Ahmad Safuan yang penyayang, penyabar serta banyak memberi dorongan dan bantuan sehinggalah selesai pengajian sarjanaku. Alhamdulillah, segala puja dan puji hanya milik Allah.

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.." (Al-Insyirah: 5-6)

Hacked by w3d0z said...

sedihnye baca blog ni..

hehehe..xpe kak..akak ada suami yang baik tu..hehehe..tak sabar nak tengok anak baru akak plak..

umar jangan nakal2 yer! =)

Suhaila said...

alahai jadi citer sedih plak ek..hihi