Menanti Permata Hati Ketiga


Pada minggu ke-27, bayi sudah mulai pandai menghisap ibu jari dan menelan air panas (cecair amnion) yang mengelilinginya. Air yang ditelan itu akan keluar daripada badannya sebagai air kencing. Tunas rasa bayi pada masa ini baru terbentuk. Ia sudah boleh bertindak balas kepada rasa manis, masam dan pahit. Kelenjar peluhnya juga sudah mulai terbentuk dan bayi sudah boleh batuk dan tersedu. Sepanjang kehamilan ini ibu amat digalakkan memakai pakaian yang diperbuat dari kain kapas yang boleh menyerap haba dengan baik.

Alhamdulillah, sekarang usia kandunganku yang ketiga sudah lebih 27 minggu. Sungguh cepat masa berlalu. Hanya tinggal lebih kurang 12 minggu sahaja sebelum tarikh jangkaan bersalin aku pada 27 Ogos nanti.

Pengalaman mengandung kali ketiga ni agak berbeza dengan dua anak lelaki sebelum ni. Kali ni aku alami alahan yang agak teruk dan lama. Alah pada bau masakan hingga tak boleh memasak dan hilang selera makan hingga perut asyik masuk angin dan muntah-muntah. Alahan aku berlarutan hinggalah ke bulan kelima. Selepas itu dah makin berkurang alahan. Tapi adakalanya masih ada juga rasa pening dan nak muntah pada waktu pagi walaupun sekarang dah hampir tujuh bulan usia kandunganku.

Bila aku alami alahan yang berbeza dan lebih teruk kali ni, ramai kawan yang meneka-neka mungkin kali ni bayi perempuan. Aku sendiri memang teringin juga nak anak perempuan memandangkan dah ada dua anak lelaki dan aku pun anak perempuan tunggal.

Alhamdulillah, semasa scan 20 minggu, aku dimaklumkan yang bayi dalam kandunganku insyaAllah perempuan. Syukur dan gembira dengan kurnianNya. Sekarang aku pun dah mula membeli baju bayi perempuan di jualan car boot di sini. Geram sangat tengok baju-baju bayi perempuan yang cantik, warna-warni, murah dan masih elok walaupun dah terpakai.


Gambar Scan 12 minggu lebih


Gambar scan 19 minggu lebih



InsyaAllah, aku merancang untuk bersalin di Malaysia kali ni. Harapnya suamiku dapat menyiapkan pengajiannya secepat mungkin. Aku dah tak sabar dan rindu sangat nak balik ke tanah air. Moga urusan kami untuk balik dan bersalin anak ketigaku nanti akan dipermudahkan Allah. Ameen..


7 comments:

Unknown said...

alhamdulillah..

bestnya.. kami pun nak girl.. tapi kedai tutup lagi 2 tahun.. hehe..

moga selamat semuanya..

Suhaila said...

To Mas - Alhamdulillah. Terima kasih. InsyaAllah bila kedai dah buka semula nanti boleh la usahakan untuk dapat girl pulak..hehe

Cantiknyapurple said...

bestnya kak su..doakan nina..dipermudahkan rezeki..macam org lain... :)

Suhaila said...

To Nina - InsyaAllah akak doakan agar Nina juga dipermudahkan rezeki untuk mendapat permata hati. Ameen :)

su_zul said...

salam kak:)

akak nak balik msia bila? nanti leh saya jadi babysitter akak:)he3.. seronok2!

jaga diri kak:)

Suhaila said...

To Su_Zul - InsyaAllah kami balik Julai ni. Tapi belum confirm tarikh. Kalau Su duk Johor nnti boleh la jadi babysitter akak :)

Aryati Bakri said...

Salam Sue,

Semoga selamat semuanya terutama baby dan ibunya. Nanti kalau dah balik Johor, boleh melawat bayi yang bakal lahir.