Musim Salji

Salji di tepi rumah

Jalan di hadapan rumah

Main salji di tepi rumah

Abah dan anak-anak buat snowman

Ibu dan anak-anak

Musim salji tiba lagi di UK. Kali ini salji mula turun seawal 27 November lagi. Antara waktu terawal yang dicatatkan dalam rekod di UK dalam tempoh 17 tahun. Keadaan di UK pada awal Disember yang lalu agak kelam kabut dengan hujanan salji yang sangat lebat sehingga ke paras lutut menyebabkan semua sekolah ditutup, pengangkutan awam terjejas dan bekalan makanan berkurangan. Suhu yang dicatatkan juga sangat rendah sehingga lebih rendah daripada -10 celsius di sesetengah tempat. Kini, walaupun salji sudah berhenti turun sejak semalam, kesan jalanraya yang menjadi licin kerana salji membeku menjadikan sangat bahaya kepada kenderaan dan pejalan kaki.

Bagi kami sekeluarga, musim salji ini merupakan yang terakhir sebelum kami pulang ke tanah air. Jadi kami tak lepaskan peluang juga untuk mengabadikan kenangan bermain salji terutamanya bagi kedua anak-anakku. Uwais lah yang paling teruja sebab pertama kali dapat pegang salji sampaikan tak nak berhenti walaupun tangan dah sejuk sangat. Alhamdulillah kami berpeluang merasa musim salji semasa di UK ni dan melihat sendiri keindahan ciptaanNya. SubhanAllah :)

Aidiladha kali ke-4 di Perantauan

Pada hari Selasa 16 November yang lalu kami di UK menyambut Aidiladha, sehari lebih awal dari Malaysia. Pada malam Aidiladha kami berkumpul untuk bertakbir di rumah seorang kawan di sini. Terasa juga la suasana raya bila berkumpul dan bertakbir ramai-ramai.
Takbir malam raya

Keesokannya pada pagi raya, kami komuniti Malaysia di sini seperti biasa bersolat raya dan jamuan di PMC. Sebelum ke PMC aku cuma sempat masak nasi lemak 1 kg sebagai menu yang telah dibahagikan untuk dibawa ke PMC mengikut kariah. Itu pun sampai kena kukus atas dapur 2 kali lepas masak dalam rice cooker sebab nasi kurang masak. Agaknya sebab aku guna beras baru yang ade campuran sikit. Kelam kabut juga aku 3 beranak berkejar ke PMC naik teksi. Suami aku terus ke sana dari tempat kerja dia. Terpaksa la kami naik teksi sebab kereta Fiat Brava yang baru 5 bulan kami beli dah rosak (timing belt putus pada 24 Oktober lepas) dan telah di hantar ke scrapyard. Tiba je di PMC orang dah solat rakaat kedua. Mujur sempat juga aku solat jemaah sekali.
Lepas solat dan khutbah, kami berjamuan dan sembang-sembang ukhuwwah dengan rakan-rakan. Lepas tu, kami naik tram balik ke city centre dan terus ke open house rumah kak Lina. Pada sebelah malam kami jemput adik UG Hairul dan familinya yang datang dari Malaysia untuk konvokensyen di Sheffield Hallam Uni. Itulah cerita raya aidiladha kami diperantaun untuk kali yang ke-4. Harapnye ini raya yang terakhir kami di sini. Tak sabar dah nak beraya dengan saudara-mara di tanah air :)



“Dari Aisyah r.a. katanya; Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tiada amalan anak Adam pada hari Aidil Adha yang disukai Allah selain daripada menyembelih korban. Korban-korban itu akan datang kepada orang yang melakukannya pada hari kiamat seperti keadaan semula, iaitu dengan anggotanya, tulangnya, tanduknya dan bulunya. Darah korban itu lebih dahulu jatuh ke suatu tempat yang disediakan Tuhan sebelum jatuh ke atas tanah. Oleh sebab itu, berkorbanlah dengan senang hati”. (at-Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Our Last Autumn in UK

Ketika ini di UK sudah berada di hujung musim luruh dan mula masuk ke musim dingin. Suhu semakin rendah dan waktu siang semakin pendek. Cepat sungguh masa berlalu. Rasa macam baru je masuk musim panas beberapa bulan lepas. Sekarang dah sejuk balik. Macam ni la cuaca di UK. Kalau ikutkan musim luruh kali ni adalah kali ke-4 yang kami lalui sejak tiba di UK pada musim luruh 2007. Tapi musim luruh kali ni rasa berbeza kerana kemungkinan besar yang terakhir kami nikmati sebelum balik ke tanah air awal tahun depan. Jadi bila nampak je daun pokok yang mula kekuningan dan luruh rasa teruja dan semua nak dirakam dengan lensa kamera. Kalau autumn sebelum-sebelum ni tak peduli langsung bila daun mula kuning dan lepas tu tak sedar tengok pokok dah tinggal ranting. Alhamdulillah kami sempat juga merakam suasana musim luruh di sekitar Sheffield :)





Pokok berdaun merah di Botanical Garden


Air pancut di Botanical Garden

Pokok Maple di Botanical Garden

Weston Park

Broomhall Road

Petik Epal dan Pir

Pada 9 Oktober yang lalu, kami juga tak lepaskan peluang pergi memetik buah pir dan epal untuk kali kedua dan mungkin kali terakhir. Kenangan tersebut kami abadikan dalam gambar-gambar yang kini menjadi memori. Kepada yang nak merasa pengalaman memetik buah boleh pergi ke ladang seperti alamat di bawah ini:

Goachers Pick Your Own
Green Acres, North Wheatley,
Retford,
Nottinghamshire DN22 9BG.
Tel: 01427 880341
Opening: Oct-April 10am - 5.30pm (closed wednesdays) Sundays 10am - 4pm;
May-Sept 9am -6.30pm (mid June - end of July 8pm)